Araç değer kaybı nasıl talep edilir?

Araç Değer Kaybı Nedir ? Meydana gelen bir kaza sonrası aracın onarılması ile araç ikinci el piyasa fiyatına göre değer kaybetmektedir. Kazaya karışan araç her ne kadar tamir edilmiş olsa da artık bir hasar kaydı mevcut olacaktır. Araç satılacağı zaman satış fiyatı kaza öncesi satış fiyatından daha düşük olacaktır. Burada uğranılan bu zarara araç değer kaybı denmektedir.

Araç Değer Kaybı Tazmini Kimden Talep Edilebilir?

Araç değer kaybının tazmini, aralarında öncelik sırası bulunmakla birlikte üç kurumdan, şu şekilde talep edilebilmektedir:

1. Eğer kaza yapmış ve yukarıda açıklanan şartları taşıyan bir araç sahibi iseniz, kazaya karışan karşı tarafın sigorta şirketine başvuruda bulunmanız,

2. Karşı tarafın sigorta şirketi başvurunuza 15 gün içinde cevap vermez, olumsuz yanıt verir yahut esas araç değer kaybınızdan daha az bir tutar tazmin eder ise Sigorta Tahkim Komisyonuna yazılı başvuruda bulunmanız,

3. Bu başvurulardan herhangi bir netice elde edemez yahut sizi tatmin eden bir tazminat tutarına ulaşamazsanız, bu halde ilgili uyuşmazlıklarda yetkili olan asliye ticaret mahkemelerinde dava açmanız gerekmektedir

Araç Değer Kaybı Talep Etmenin Şartları Neler ?

- Kazaya en az iki araç karışmış olmalıdır. Herhangi başka bir aracın kazaya karışmadığı tek başınıza yaptığınız kazalar bu kapsamın dışında kalır.

- Meydana gelen kazada %100 kusurlu bulunmuş olmamak,

- Aracın kaza öncesi ya da sonrasında ağır hasar kaydı ya da pert kaydı olmaması gerekmektedir.

- Aracın başka bir trafik kazası nedeniyle meydana gelen hasarının değer kaybı talep edilecek hasarı ile aynı bölgeden olmaması gerekmektedir.

Araç Değer Kaybı Ne Zamana Kadar Talep Edilebilir?

Araçta oluşan değer kaybının tazmini kanun koyucu tarafından bir süreyle sınırlanmıştır. İşbu süre, kusuru %50’den daha az olan tarafın, zararı ve tazminat yükümlüsünü öğrenme tarihinden itibaren iki yıldır. Dolayısıyla son iki yıl içerisinde gerçekleşmiş kazalar için aracınızın araç değer kaybı tazminini talep edebilirsiniz.

Araç Değer Kaybı Kilometre Sınırı 2021

2021 yılında Trafik Sigortası Genel Şartları kapsamında yapılan değişiklikle 165.000 km olan araç değer kaybı tazminatında kilometre sınırı kaldırıldı. Yani tazminat alma şartlarından olan aracın en fazla 165.000 km’de olma şartı ortadan kaldırılarak her yaş ve kilometredeki araç için araç değer kaybı tazminatı istenilebilecektir.

Araç Değer Kaybı Nasıl Hesaplanır?

Hesaplama yapılırken pek çok farklı kriter esas alınır. Bunlar ; aracın üretim yılı, marka ve model bilgisi, hasar geçmişi, kilometresi,  trafiğe çıkış tarihi, ikinci el değeri,  değişen parçaların önemi, boya işlemi, işlem gören parça sayısı, onarım yapan yerin yetkili servis olup-olmaması gibi unsurlar birlikte değerlendirilerek aracın kazadan önce ikinci el piyasasındaki değeri ile kazadan sonraki ikinci el piyasa değeri arasındaki farka göre araç değer kaybı hesaplanır.

Araç Değer Kaybı Nasıl Alınır ?

Araç değer kaybına ilişkin talepler, meydana gelen kazada kusurlu olan araç sürücüsüne dolayısıyla kusurlu aracın sigorta şirketine başvurmalıdır. Karayolları Trafik Kanunu’nun ilgili maddesi gereğince başvurular sigorta şirketine karşı yazılı şekilde iletilmelidir.

Sigorta şirketine başvuru sırasında KTK’nun 97.maddesi ve sair mevzuat gereğince ilgili belgeler de sunulmalıdır. Bu noktada kanunen zorunlu veya zorunlu olmayan evrakların toplanması ve o şekilde başvurunun gerçekleştirilmesi ile başvurunun daha sağlam zeminlere dayanmasının yanında başvuru yapmadan doğrudan dava yoluna başvurulması durumunda dava, dava şartı yokluğu sebebiyle usulden reddedilebileceği gibi noksanlığın giderilmesi için davacıya mahkeme tarafından kesin süre de verilebilir. Bu gibi durumlarda zaman kaybının yanında hak kaybına da sebebiyet verebilecek boyutlara ulaşabilir. Bu sebepler gözetilerek süreci bilen bir avukattan yardım alınması güzel olacaktır.

Sigorta şirketine başvuru sonrasındaki süreç nedir?

Sigorta şirketinin cevap gelmemesi, olumsuz cevap gelmesi veya sigorta şirketinin eksik ödeme yaptığı durumlarda Sigorta Tahkim Komisyonu’na Başvuru veya Dava Yoluna gidilmektedir.

Biz Yurtseven Hukuk Bürosu olarak araç değer kaybı başvurusu yapmak için bize gelen danışanlarımızın problemine daha kısa sürede  çözüme ulaştırabilmek adına Sigorta Tahkim Komisyonu’ na başvuru yolunu tercih etmekteyiz.

AV. BEYZANUR YAMAN